Blog

Mindfullness – att leva

Bokstavligen lever vi här och nu, men psykiskt pendlar de flesta människor mellan dåtid och framtid. Vi tänker på vad vi har gjort, som vi kanske ångrar, men som inte släpper taget om oss. Detta går ofta över till ångest om vad vi borde ha gjort istället, ett förflutet som ingen kan ändra på. Sedan hoppar vi ett steg, förmår oss inte till att leva i nuet utan tänker och drömmer om vad vi ska göra i framtiden, 10 år framåt – den framtid som ingen av oss egentligen har någon garanti för. Lev här och nu, det är inte lätt, men inte heller så svårt som många tror.

Fällor och mindfullness

Uppfattningen om vad mindfullness är, vilka metoder som är bäst, vad som fungerar för olika personer skiljer sig åt. Gemensamt för alla former av mindfullness är att ta kontroll över nuet och våra känslor. En viktig aspekt för att lyckas, är att börja vara snäll mot sig själv. Många av oss har en ”liten mobbare” som sitter på vår axel och talar om för oss hur dåliga, fula eller värdelösa vi är. Vi låter allt för ofta den negativa inre rösten hållas och accepterar allt negativt den matar oss med. Vi skulle förmodligen sällan acceptera att bli behandlade så av andra såsom vi ibland kan behandla oss själva.

Lev nu

För att lyckas leva i nuet behöver vi ta kontroll över vår tid och vårt liv – börja njut av det lilla, god mat eller en dusch efter en jobbig arbetsdag. Tänk på hur grym du är som kanske har börjat löpträna eller gjort något annat bra, klappa dig på axeln och börja tyck om dig själv. Vi kan exempelvis inte enbart längta till semestern för att leva, utan att även må bra just här och nu i en allmän semesterkänsla fri från negativitet. Hemligheten är att leva nu samtidigt som vi längtar till något som kanske sker redan till helgen. Börja fira livet och ta tillfällen i akt med att vara med nära och kära, kolla in Eventlokaler i Stockholm och fixa en spontanfest, överraska med ett kalas, eller varför inte ett bröllop eller klassåterförening.

Att inte känna sig nöjd kan ge ångest och är något som verkligen behöver brytas och bearbetas för att få en chans att må bra. Även om vi förnuftigt tänker att vi måste acceptera olika händelser och lägga det bakom oss, förlitar vi oss ofta på att trycka ner känslorna. Vi behöver ändra våra vanor men också acceptera att vi behöver ta ansvar för våra val och handlingar som många gånger skapar stress. Det behövs ett omtag och en förändring för att börja må bättre. Ett positivt mindset är något att sträva efter, helt för vår egen skull.

För att börja här och nu är det viktigt att stanna upp, fylla våra dagar med positiva tankar och se fram emot det som ger oss glädje i någon form varje dag. Vi vinner ingenting på att springa bort från oss själva. Om de negativa känslorna dyker upp, acceptera att de finns, så småningom kommer de blekna.