Blog

Mindfulness även efter semestern

Efter semestern är det lätt att snabbt komma in i gamla invanda mönster igen, men om man har lyckats med att skaffa sig goda vanor under semestern är det viktigt att noga fundera på hur du kan applicera dina nya vanor i vardagen. Mindfulness är något som man mår bra av att integrera i hela sitt liv och resultaten kommer du att ha glädje av, kanske för resten av ditt liv.

Om du tog för vana att göra måltiderna till en helig stund under semestern kanske det kan vara en god idé att fortsätta med det även i vardagen. Om du har svårt att få det att fungera jämnt så schemalägg åtminstone en måltid om dagen då du låter tiden stanna upp en stund och du låter varje tugga få ta sin tid. Om du tog för vana att ibland stanna upp under promenaderna på semestern och ta in din omgivning så kan du försöka att komma ihåg att göra det hemma också. Även om det till en början kan kännas som de gamla vanliga gatorna så kommer du att upptäcka något nytt varje dag. Du kanske kan ta en annan väg än du brukar eller köpa nya matvaror som du upptäckt under semestern. Kom också ihåg att det inte får finnas några negativa värderingar i mindfulness. Om du missar att få tid till din egen stund en dag är det inte dåligt, det är bara extra bra de gånger du faktiskt får till det. Snart kommer du upptäcka att du inte vill vara utan det och du kommer automatiskt att fylla särskilda ögonblick med tid för dig själv och dina egna upplevelser i nuet.

Om du behöver mer inspiration till hur du kan öka din medvetna närvaro kan du hitta bra övningar från studenthälsan i Stockholm som är gratis för alla att använda. Så, ta med dig en del av semestern in i vardagen och låt dina goda vanor följa dig vart du än går.