Blog

Mindfulness på lunchen

Om du har fördelen av att ha en arbetsplats där du kan ta ut friskvårdstimmar så är det starkt rekommenderat att man tar för vana att göra det. Det gynnar inte bara arbetsplatsen på grund av att de anställdas produktivitet och hälsa främjs – det gynnar ju även dig personligen eftersom du kommer att må så mycket bättre om du gör det. Att komma ut och röra på sig är ett bra sätt att komma i fas med sig själv. Ett annat sätt är att ta en stund för sig själv. Ibland erbjuder Sverigehälsan gratis ”mindfulness på lunchen” som streamas live på Facebook, vilket kan vara ett bra sätt för dig som vill inspireras till att komma ner i varv under arbetsdagen och få bra övningar att arbeta med.

Om du har svårt att hitta tiden till att utnyttja din friskvård så ta ändå chansen att göra något positivt för din hälsa under lunchrasten. Se till att planera din tid så att du hinner äta ordentligt och i lagom tempo. Smaka på din mat och fokusera på hur den känns att tugga och drick ordentligt med vätska. Titta inte på dina mail och svara inte i jobbtelefonen under den här tiden. Sitt inte vid din arbetsplats och ät utan flytta på dig så att du får uppleva något annat en liten stund. Din hjärna mår bra av att byta miljö med jämna mellanrum och du kommer att märka att din koncentration förbättras om du gör det. Dessutom är risken mindre att du kommer att börja kontrollera dina mail om du lämnar ditt skrivbord. Om vädret tillåter – gå ut en stund. Kanske har du tid med en liten promenad eller att bara gå ut och rikta ansiktet mot solen? Om det är knappt om tid så kan du kanske titta ut genom fönstret en liten stund, kanske till och med öppna det lite och få lite frisk luft.

Oavsett om du får ett rejält träningspass eller ”bara” hinner gå och titta ut genom fönstret eller koppla av i fikarummet på din arbetsplats så är detta ett tillfälle att ”zooma in” på dig själv. Tänk mindfulness och försök att vara så närvarande som möjligt i vad du än tar dig för. Ta en liten paus där du bara känner efter vad som händer inne i dig själv och din egen kropp. När det är dags att gå tillbaka till arbetet igen kommer du att känna dig mer fokuserad och ha mer energi till resten av dagen.