Blog

Mindfulness med kollegorna

Att utöva mindfulness låter kanske som något man gärna gör ensam, kanske i lugn och ro i ett eget rum, eller för sig själv på en plats med vacker utsikt. Men mindfulness kan gärna utövas i grupp. Om du någon gång varit på ett yogapass så vet du att den där stunden i slutet av passet, under meditationen och avslappningen är ren mindfulness som sker i grupp. Det är under denna tid då yogaläraren eller instruktören ber deltagarna att känna inåt i sin egen kropp, sin egen andning och sina egna upplevelser som många upplever att de verkligen kan slappna av och komma till ro. Det är alltså fullt möjligt att utföra mindfulness i grupp, så varför inte tillsammans med dina kollegor?

Många arbetsplatser jobbar idag aktivt för att minska stress och vissa implementerar till och med mindfulness som förhållningssätt, detta enligt företagshälsan som listar många fördelar med att utöva mindfulness på arbetsplatsen. Säkert finns det fler på din arbetsplats som är intresserade av att arbeta hälsofrämjande med mindfulness och det går enkelt att organisera workshops. Du behöver inte själv vara expert på mindfulness, föreläsare går att boka från arbetsgivarens sida, exempelvis hos Mindfullnesscenter, men om ni vill börja i liten skala så kan man använda sig av appar och CD-skivor som guidar åhörarna genom både korta och långa meditationssekvenser.

Det är viktigt att känna att man har tid avsatt för att kunna genomföra sin meditation, och ett utrymme som får förbli ostört under hela sessionen. Skapa en inramning som lugnar, gärna med några tända ljus och lugna färger. Stäng av alla mobiltelefoner och var noga med att alla förstår att respektera lugnet i rummet. När sessionen är avslutad är det möjligt att man vill diskutera sina upplevelser med varandra, men ibland kan det vara bättre att vänta till ett senare tillfälle så att alla deltagare har en möjlighet att låta upplevelsen smälta. Att låta de som vill prata men inte tvinga någon kan vara en bra approach till diskussion. Var också noga med att framhålla att för en del kräver det lite övning innan man kan slappna av och låta sig följa med i en guidad session, medan andra kommer in i det direkt. Det kan också bero på dagsform och andra upplevelser som man bär med sig i bagaget när man går in i detta. Låt det ta tid och oavsett om man lyckats släppa taget helt eller inte så är en stunds avslappning aldrig fel och även en liten dos mindfulness är bra.